Forskningsenheden beskæftiger sig med fortid og nutid inden for arkitektur, design og bykultur med fokus på historien og teorien om det 20. århundredes arkitektur og byen.
Der lægges vægt på arkitektur og rumlig design som kreativ praksis samt et socialt og kulturelt fænomen.
Det Strategiske Museum eller Strategisk Kulturel Kommunikation. Forskningsgruppen fokuserer på strategisk kommunikation for museer og andre kulturinstitutioner. Indenfor kulturverdenen tales der meget om formidling men mindre om den kommunikation, som formidlingen er et udtryk for. Derfor vil vi med cases og teori undersøge, hvordan kulturelle organisationer understøttes i at anvende kommunikation som et strategisk værktøj internt såvel som i samarbejder med og over for eksterne stakeholdere.
Denne forskningsgruppe undersøger medieringsprocesser og betydningsdannelse, når museer og samlingers kunst og kultur analyseres og dokumenteres digitalt.
Gruppen er affilieret SMK Open, Statens Museum for Kunsts digitale satsning.
Forskningsenheden beskæftiger sig med lærende partnerskaber mellem kulturinstitutioner og uddannelsesinstitutioner med fokus på teori og metoder, som gør det muligt at undersøge og analysere den læring og praksis, som opstår i grænsefladen mellem de to typer af institutioner.
Koordinator: Sally Thorhauge
Nationalt forsknings- og udviklingsprojekt om innovativ og digital museumsformidling. Deltagere fra Aarhus Universitet: Ane Hejlskov Larsen, Mia Falch Yates, Christiane Særkjær og Lise Skytte Jakobsen.