Pressemeddelelser

Sommerskolekursus i uge 34:

Center for museologi er indgået i et samarbejde med Handelshøjskolen i Århus om et sommerskolekursus i uge 34.

Sommerskolekurset har overskriften "Organisationerne og oplevelsesøkonomien - nye kommunikationsformer, medier og muligheder". Kursets formål er at inspirere og give deltagerne indsigt i teorier om det nye og komplekse fænomen, oplevelsesøkonomi, samt at give dem redskaber til at arbejde strategisk og taktisk med 'oplevelsestænkningen' i egen organisation og i forhold til egne produkter og services.

Undervisere:

- Winni Johansen, lektor ph.d., Center for Virksomheds­kommunikation, Handelshøjskolen i Århus
- Finn Frandsen, professor, Center for Virksomhedskommunikation, Handelshøjskolen i Århu
- Per Blenker, Lektor, Institut for Økonomi, afd. for Virksomhedsledelse, Aarhus Universitet
- Britta Timm Knudsen, Lektor ph.d., Nordisk Institut, Aarhus Universitet
- Ane Hejlskov Larsen, lektor mag.art., Center for Museologi, Aarhus Universitet
- Ann Marit Waade, Adjunkt ph.d., Institut for Informations- og Medievidenskab, Aarhus Universitet

Se hele kursusprogrammet her>>

Kulturel identitet og kulturarv i oplevelsesøkonomien:

Åbent seminar torsdag d. 17. november 2005

Kl. 10:30-17:00

Kasernescenen (Store Sal), Langelandsgade 139

Arrangeres i et samarbejde mellem Center for Museologi og suppleringsuddannelsen i Begivenhedskultur, Aarhus Universitet

”Kulturarv” er blevet et modeord. Det gælder uanset om man taler dansk politik, erhvervsudvikling og turisme, eller nye universitære forskningsfelter. Arven fra fortiden er med andre ord ikke længere overladt til sine traditionelle forvaltere, museerne, men i stigende grad genstand for interesse fra en række beslægtede eller konkurrerende institutioner, genrer og medier. Det er strømninger i det, der er blevet døbt ”oplevelsesøkonomien” – et marked, hvor sansepåvirkning, oplevelser og følelser spiller en stadig større rolle for folks valg. Og hvor historisk og kulturel identitet hævdes, udfordres og forhandles i nye medier, konstellationer og tempi i takt med nedbrydningen af museernes monopol på kulturarven og historien.

Dette seminar rejser spørgsmål og diskussioner om kulturarv og kulturel identitet i oplevelsesøkonomien gennem indlæg fra såvel forskere som forvaltere af kulturarven. Seminaret ønsker at fokusere på, i hvilket omfang og hvorledes aktuel museal praksis og forskellige former for oplevelseskultur rent faktisk tematiserer kulturarven på nye måder. Udover det museale perspektiv præsenteres indlæg om turisme, historiske computerspil, og historiske festivaler.

Kontakt for uddybning: Mads Daugbjerg (e-mail: kunmd@hum.au.dk )