Aarhus Universitets segl

Forskningspublikationer

Antologien, "Cybermuseologi Kunst, museer og formidling i digital perspektiv"  udkom forår 2015.

Med Cybermuseologi - kunst, museer og formidling i et digitalt perspektiv bliver den digitale indflydelse på kunst og museer for første gang gjort til genstand for en samlet dansk udgivelse. Antologien præsenterer både internettets betydning for kunstmuseernes udstillinger, formidling, forskning, bevarings- og registreringspligt. Og den diskuterer de kunstneriske, teknologiske og formidlingsmæssige udfordringer, der er opstået i kølvandet på den digitale tidsalder.

Juni 09: Vinnie Nørskov og Ane Hejlskov Larsen har bidraget med artiklen: "Samlingen i en teknologisk tidsalder" til antologien Digital museumsformidling - i et brugerperspektiv.

Redigeret af post.doc. Anne Sophie Warberg Løssing i samarbejde med Kulturarvsstyrelsen ved Charlotte Hansen og Jakob Hansen. Læs mere på kulturarvsstyrelsens hjemmeside

Rapporten: Strategisk Kommunikation i den Danske Museumsverden - en undersøgelse af, hvordan danske museer forstår og anvender strategisk kommunikation anno 2008 er udkommet på ASBs forlag.

Rapporten kan købes via Handelshøjskolen Aarhus, Center for Virksomhedskommunikation. Henvendelse rettes til mail: gisj@asb.dk, eller downloades her>>

Rapporten præsenterer resultaterne af en national forskningsundersøgelse, som Center for Museologi har udarbejdet sammen med Center for Virksomhedskommunikation, ASB.

Undersøgelsen beskriver hvordan danske museer forstår og anvender strategisk kommunikation, og hvor strategiske de er.

Rapporten og undersøgelse er et tværfagligt samarbejde mellem forskningsassistent, mag. art Anna Karina Kjeldsen, Center for Museologi og forskningsassistent cand.ling.merc. Marie Bysted-Sandberg, Center for Virksomhedskommunikation.

 

Antologien Ny dansk museologi er udkommet på Aarhus Universitetsforlag 

Kan bestilles via forlagets hjemmeside: http://www.unipress.dk/da-dk/Item.aspx?sku=1215

Ny dansk museologi undersøger museet som idé og medie, analyserer det ideologiske grundlag for museet og betragter kritisk beskuerpositioner og formidlingsstrategier i samlinger og udstillinger.

15 forskere, der alle er tilknyttet Dansk Museologisk Forskernetværk, præsenterer i bogen et bredt spektrum af teorier og metoder. Antologiens detaljerede analyser af danske samlinger og udstillinger er således af både historisk, strukturel, æstetisk og kommunikationsteoretisk karakter.

Bruno Ingemann er leder af Center for Visuel Kommunikation på Roskilde Universitetscenter, og Ane Hejlskov Larsen er leder af Center for Museologi ved Aarhus Universitet.

Bogen består af 314 sider i farver og koster 348 kr.

Tarp, Lisbet: "Images on Trial: Nature's Role in Late Renaissance Decorative Arts", in: Paragone als Mitstreit, Joris van Gastel; Yannis Hadjinicolaou; Markus Rath (red.). Vol. 11, Berlin: Akademie Verlag, 2014. s. 141-152 (Actus et Imago. Berliner Schriften für Bildaktforschung und Verkörperungsphilosophie. Edited by Horst Bredekamp and Jürgen Trabant, Vol. 11).

Tarp, Lisbet: "Den kostbare konversation: Det pommerske kunstskab", in: Passepartout - skrifter for kunsthistorie, Vol. 35, 2014, s. 31-47.