Forskning

Lise Skytte Jakobsen deltager i den videnskabelige referencegruppe for forskningsprojektet "Kunst og nærvær. Et historisk gesamtkunstværks møde med det morderne kunstpublikum", hvor Faaborg Museum og Institut for Kulturvidenskaber ved Syddansk Universitet forsker i museets helt særlige karakter af gesamtkunsværk, med støtte fra Velux Fondens Museumssatsning, 2014.

Lisbet Tarp arbejder på et postdoc-projekt om naturvidenskabens visuelle kultur i den tidlig moderne periode, hvor et bredt felt af kunst og kultur inddrages i undersøgelserne. Projektet er finansieret af Novo Nordisk Fonden.

Det strategiske museum

Fra positionering og sponsering til intern kommunikation og ledelse
Det Strategiske Museum er et tværvidenskabeligt projektsamarbejde mellem Center for Virksomhedskommunikation og Center for Museologi ved Aarhus Universitet.

Formålet er at undersøge danske museers strategiske kommunikation med særligt fokus på tre centrale områder: kommunikation, ledelse og økonomi.

Projektet vil skabe et grundigt kendskab til, hvordan museer agerer i et komplekst samfund, og hvordan deres fremtidige muligheder er for at arbejde strategisk med kommunikation med alle grupper af interessenter, internt som eksternt.

Projektet er støttet af Forskningsrådet for Kultur og Kommunikation (FKK) i perioden 01.07 2009 - 30.06 2012.

Læs mere om forskningsprojektet på http://bss.au.dk/?pid=22621.

Center for Museologi har udført følgeforskning på projektet Intrface i Region Midt om udvikling af skoleforløb mellem museer og gymnasiale uddannelser i 2008-2011. To af centrets medarbejdere lancerede d. 28.4. 2009 partnerskabsmodellen, se slides på afslutningskonferencen på projektfase 1.

Center for Museologi har bidraget til rapporten "Unges museumsbrug" 2012, for Kulturstyrelsen.

Center for Museologi har bidraget til Museumsrapporten "Det aarhusianske museumslandskab 2013" for Aarhus Kommune.